tisdag 1 oktober 2013

Detta är Henry Ford

Jag sitter på tåget på väg till Detroit , regnat duggar mot rutan. Tåget början närma sig Detroit och jag börjar samla ihop mina saker. Jag ska intervjua en av världens mest kända biltillverkare vid namn Henry Ford. 

Tåget stannar på perrongen i Detroit. Jag tar min väska och går ut från tåget, sen börjar jag gå in mot centrum. Det är kallt och regnar. Trots det dåliga vädret så myllrar det av folk på gatan , och överallt längs dom långa gatorna reser sig stora byggnader. Även en och annan bil åker förbi och släpper ett moln av avgaser efter sig.

Bilar är inte riktigt min grej, och ska jag vara ärlig så är inte denna intervjun något jag har sett fram emot. Det ska faktiskt bli ett ganska tråkigt reportage att skriva.

Framför mig ser jag ett litet torg som jag sneddar över för att sedan gå in i den stora byggnaden där intervjun ska hållas. När jag kommer in är det varmt och det luktar ny kokt kaffe. Jag hänger av mig min jacka innan jag blir visad till ett rum av en något kraftig medelålders kvinna.

Rummet är litet och det får inte plats så mycket mer än ett skrivbord , två stolar , en bokhylla och en fåtölj. I stolen bakom skrivbordet sitter Henry Ford. Vi tar i hand och jag frågar om jag får ställa några frågor.


Berätta lite om dig själv? 
Jag heter Henry Ford och jag är känd för mitt byggande av Ford bilar.

Vart kommer ditt bil intresse ifrån? 
Redan när jag var liten och bodde på en gård började intresset för motorer att komma. Jag ville aldrig arbeta på gården utan började istället att bygga ånglokemobiler. Det tror jag är en av anledningarna.

Vad heter ditt nuvarande företag?
Det heter Ford motor co.

Hur går det för ditt företag?
Just nu går det väldigt bra.  Många blir imponerade av mitt arbete med att bygga bilar. Vi har också ett väldigt effektivt arbetes sätt som kallas löpande bandet, vilket underlättar vårt arbete betydligt.

Vad innebär löpande bandet? 
Det innebär att varje person har sin egen arbetsuppgift på bilen. Tillexempel så är det alltid samma person som lackar bilen så att just den personen blir expert på det.

Finns det nackdelar med löpande bandet? 
Allting har nackdelar , men nackdelen i löpande bandet är att fler drabbas av förslitningsskador eftersom att man gör samma rörelser hela tiden. Jag tycker ändån att löpande bandet är bra eftersom att det finns så många fördelar. Det går både snabbare och är mer effektivt än om alla skulle göra sin egna bil.

Går det bra ekonomiskt för företaget?
Det tycker jag verkligen att det gör. Mitt företag är väldigt känt så det är många som köper mina bilar. Det gör även att jag kärnar en hel del pengar.

Vad ska du göra med alla pengar du kärnar på ditt arbete?
Jag ska bygga massa nya bilar.

Vad för bilar hade du tänkt att bygga?
Jag ska bygga ännu fler Ford, men jag ska göra dom bättre för varje ny bil jag bygger.

På vilket sätt ska du göra Ford bättre?
 Det får framtiden utvisa, men det finns en del saker som jag skulle vilja förbättra med mina bilar.

Tror du att ditt företag kommer att leva kvar i framtiden?
Det hoppas jag verkligen, och som det ser ut just nu så tror jag faktiskt det. Bilarna har en så stor framtid att det vore väldigt synd om den inte blev verklig.

Vi dricker upp vårt kaffe och sen tackar jag för intervjun. Jag går mot hallen och sätter på mig min jacka, sen tackar jag kvinnan i receptionen och går ut genom ytterdörren.

När jag kommer ut på trappan har det slutat regna och en bil åker förbi precis när jag ska gå över gatan. Bilen kan nog faktiskt ha en framtid och Henry verkar ha ett så bra arbetsätt med löpande bandet. Intervjun blev faktiskt bättre än jag trodde och jag har lärt mig massor. Med en upprymd känsla börjar jag gå genom folk myllret mot tåget.

När jag kommer ner på perrongen ser jag att tåget redan börjat rulla in på spåret. När jag går på tåget känner jag att att det hade vart skönt att ha en bil så man slapp ta tåget överallt. Bilar har verkligen börjat intressera mig efter att ha träffat Henry Ford och det känns som att detta till och med kan bli ett av mina bästa reportage hittills. Om jag har tur kanske jag kan börja skriva på det redan i kväll.



1 kommentar:

  1. Ingress saknas! Tänk på en mer intressant rubrik men miljöbeskrivningen var bra, man ville läsa vidare. Man förstår författarens åsikt och många argument (fördelar, nackdelar)
    Bra miljöbeskrivning och avslutning men hade kunnat skriva mer på intervjun, t.ex att det hände något. Bra tidsbeskrivning! Bra ihopknytning på början och slut.
    Tänk på var du sätter frågetecken! Du växlar bra mellan allmänt och personligt. Felstavning på vissa ställen t.ex du stavade tjänar kärnar. Helheten var bra även om det finns saker att förbättra.

    SvaraRadera