Läsa/skriva | ||||
Koppling och resonemang kring det lästa... | Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten. | Jag intresserar mig för teman, budskap och ideer i texten. | Jag hittar och intresserar mig även för mer abstrakta ideer och budskap i texten. Jag växlar mellan personligt och allmänt... | Jag skapar en helhet av textens delar tillsammans med mina egna upplevelser och erfarenheter, ideer och värderingar. |
Sammanfattningar kring det lästa | Sammanfattar texten med stöd från lärare eller andra elever. Visar medvetenhet om händelsernas följd eller textens olika delar och om tid och orsaker i texten... | Sammanfattar relativt självständigt.. Vidrör centrala händelser eller ideer i texten. | Sammanfattar självständigt och visar viss förståelse för vilka delar eller ideer som är viktiga, genom att ge exempel från texten | Sammanfattar självständigt, och relaterar på ett övertygande sätt till centrala delar eller ideer |
Dra slutsatser av det lästa | Jag uttrycker en enklare tanke kring det lästa | Jag uttrycker enkla tankekedjor... Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om. | Jag uttrycker utbyggda och mer sammanhängande reflexioner. Jag drar paralleller till samhället och världen | Jag uttrycker utvecklade och mer sammansatta och komplexa reflektioner. Jag drar tydliga paralleller mellan egna erfarenheter, samhället och världen och andra texter... |
Skriva | ||||
Språklig variation (uttryck och ordval) Förmåga att gestalta | Jag använder de flesta ord på ett lämpligt sätt Jag undviker ord som jag tycker är svåra eller ovanliga ofta vardagliga och enkla talspråkiga ord. Jag gestaltar inget extra i mina texter... | Jag prövar ibland ord som jag tycker är svåra eller ovanliga och jag lyckas då ganska bra med användningen Min text visar viss variation i ordval. | Jag använder både enklare och svårare ord och då oftast på ett lämpligt sätt... Jag försöker variera mitt ordval/synonymer Ibland använder jag specifika eller abstrakta, skriftspråkliga och mindre vardagliga ord. | Jag använder en variation av ord på ett kreativt och lämpligt sätt som berikar läsningen. |
Meningsbyggnad | Jag använder oftast enkel men välfungerande meningsbyggnad. (ej många bisatser), ganska korta meningar, inledda med subjekt. Satsradning kan förekomma. | Jag prövar en mer avancerad meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen. (ej många bisatser), ofta ganska korta, ofta inledda med subjekt. Satsradning kan förekomma (då skilda med kommatecken) | Jag har oftast väl fungerande meningsbyggnad även i långa meningar.. Satserna inom meningarna är ofta kopplade med bindeord. Varierade satser | Jag använder en välfungerande meningsbyggnad i både i enklare och mer komplexa konstruktioner vilket ger ett behagligt flyt i texten... Om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda |
Ge och ta respons | Jag behöver tydligt stöd för att utveckla innehåll, struktur och språk i min text. | Jag kan ge och ta enklare respons. Jag försöker förbättra min text utifrån respons | Jag kan ge och ta respons och utvecklar utifrån responsen innehåll, struktur och språk i min text | Jag kan ge och ta respons och utvecklar utifrån responsen mina texter. Jag arbetar hela tiden medvetet med respons för att förbättra mina texter |
Att föra fram en åsikt Att resonera | Jag behöver stöd av frågor för att föra fram en åsikt/ föra ett resonemang | Jag kan föra fram en egen åsikt som är underbyggd med något argument/enkelt resonemang | Jag för fram åsikter som är underbyggda med flera argument/eller utvecklat resonemang (kring fördelar och nackdelar osv) | Jag för fram åsikter som alltid är underbyggda/ resonerar nyanserat och välutvecklat. |
Användning av tecken | Jag använder oftast punkt, frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt. Dessa tecken följs av stor bokstav. | Jag använder oftast punkt, frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt så att läsningen av texten underlättas. | Jag använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken, oftast på ett lämpligt sätt. | Jag använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken, oftast på ett lämpligt och kreativt sätt. |
Stavning | Jag stavar de flesta ord på ett lämpligt sätt. Jag gör vissa återkommande stavfel. | Jag prövar ibland svårare ord och jag lyckas då ganska väl med stavningen | Jag stavar oftast på ett för genren lämpligt sätt. | |
Granska | Jag behöver stöd för att söka information | Jag kan söka information och använder olika källor. | Jag kan resonera om informationens och källornas trovärdighet och relevans. | Jag resonerar och värderar källornas trovärdighet på ett välutvecklat sätt |
Tala | ||||
Att presentera ett innehåll | Min muntliga presentation är uppbyggd så att man i stort sett kan ta till sig och förstå innehållet. Behöver visst stöd. | Min muntliga presentation är uppbyggd så att man tar till sig och förstår innehållet. |
Min text är begriplig för lyssnarna som också förstår mitt syfte. Aktiv kontakt med de som lyssnar. Självständig mot källan.
| Muntligt gör jag lämpliga och finessrika språk- och stilval utifrån syfte och dem som lyssnar. Anpassar röst,gestik och mimik till de som lyssnar. Jag låter olika källor samspela. |
Att delta i diskussion/samtal Att leda ett samtal | Jag deltager sparsamt i samtal/diskussioner. Jag behöver stöd för att deltaga/leda /samtal | Jag deltager med frågor och argument i samtal/diskussioner | Jag utvecklar innehållet i samtalet genom att t ex argumentera, ställa frågor, analysera värdera och jämföra | Jag utvecklar innehållet i ett samtal genom att sammanfatta, tolka dra slutsatser och föreslå lösningar. |
fredag 22 mars 2013
svenska självskattning
Etiketter:
självskattning,
svenska
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar